Läsprov Manual till Libido - sida 1
OLIKA TOLKNINGAR AV SAMHÄLLET
Det är uppenbart att det finns olika uppfattningar och tolkningar av samhället. En holistisk ideologi ger möjlighet till många perspektiv som kan komplettera varandra. I boken Libido finns det möjlighet till flera läsarter och till kritik utifrån flera utgångspunkter och ideologier. Det gäller att kunna analysera texten och se vad det handlar om, egentligen. Hur påverkas makarna och familjelivet av samhället? Och hur påverkas medborgarnas tankar och handlingar i dag av den frånvarande kyrkan och av den snabba samhällsutvecklingen? Och hur påverkas barn och föräldrar av den traditionella familjens försvinnande?
För det första har vi det socialpsykologiska perspektivet, och det är det viktigaste för mig som författare. Dels för att boken Libido är skriven utifrån ett sådant perspektiv, dels för att den utgör kritik av det individualistiska tänkandet och den positivistiska vetenskapsbilden om absoluta sanningar när det gäller mänskliga och samhälleliga fenomen. Upplevelser kan vara lika bra fakta som kvantifierbara materiella värden.
För det andra kan man läsa boken som en roman, en spännande berättelse om Görans dramatiska liv.
För det tredje kan man läsa boken som nutidshistoria om industrialisering och urbanisering berättad utifrån en familj i Stockholm på 1960-talet. På det viset är boken en dokumentär berättelse som inbjuder till analys och försök till förståelse av samhället.
För det fjärde har vi det filosofiska perspektivet. Läsaren kan ytterligare fördjupa sig i texten och därigenom konfronteras med moraliska och filosofiska frågeställningar om människans existens och tvånget att välja väg.
Boken Libido kan, tillsammans med den här manualen, även användas som lärobok i socialpsykologi och socialt arbete på universitet och högskolor. Boken kan också användas för gemensam läsning i en studiecirkel. Massor med olika teman och frågor kan då komma upp till diskussion, och man kan fråga sig hur och varför medborgarnas attityder ändras över tid. I studiegruppen blir det sedan ett reflekterande och ett prövande av olika tankar, och det leder förhoppningsvis till ett vidgande av den individuella förståelsehorisonten.
Läsprov Manual till Libido - sida 2
Bokens tillblivelse började för femtio år sedan. Berättelsen handlar om Göran och hans familj i Stockholm på 1960-talet, den nedtecknades 1973 och återberättades och skrevs som en biografi om Göran 2013. Vad är sant och vad är efterkonstruktioner? Jag vill påstå att boken är en reell berättelse i och med att rekonstrueringen är gjord på ett vetenskapligt sätt utifrån socialpsykologisk teori och med beaktande av den hermeneutiska metoden. Det är fråga om tolkningar av olika texter, handlingar från olika tider och miljöer.
Enligt hermeneutiken förstår man helheten i en dokumentär berättelse utifrån delarna, och delarna förstår man utifrån helheten. Det gäller att försöka förstå händelsen i den kontext där den förekommer. Vad är det som visar sig i texten och vad är innebörden? Hur var det relevant på 1960-talet och vilken betydelse har händelsen eller texten i dag? Genom ytterligare förståelse fördjupas och breddas kunskapen ständigt efter den hermeneutiska spiralen, utan början och slut. Man kan således se boken Libido som ett historiskt dokument om en familj i Stockholm på 1960-talet. Och som sådan bör den vara intressant läsning även om hundra år. Då är det kanske lättare att anamma det socialpsykologiska perspektivet och då har läsaren fått större distans till berättelsen och 1960-talet.
Boken Libido är en berättelse om en familj i Stockholm på 1960-talet. På ett konkret plan handlar boken om Göran som lever ett vanligt familjeliv med sin hustru Karin och deras två barn. Stora sociala och ekonomiska förändringar omdanade samhället under den här tiden. Industrin behövde arbetskraft. Människor flyttade till städerna. Traditionella normer och etiska principer ifrågasattes. Äktenskap krackelerade på grund av otrohet och lögner. Det är inget unikt i detta.
Göran och Karin är typiska ungdomar för sin tid. Människan är inte bara en biologisk varelse, utan även en social. Det som gör boken unik är att jag som författare visar att aktörernas handlingar, likaväl som deras språk och förståelse av situationen, är klädda i sociala dräkter. Makarnas äktenskap och problem är sociala konstruktioner och kan förstås ur ett samhällsperspektiv. Det är en utmaning för den analytiska läsaren att försöka förstå och förklara hur makarnas tankar, känslor och handlingar påverkas av sociala och ekonomiska fundament. Det kan också vara intressant för läsaren att försöka förstå och förklara hur kyrkans påbud och etiska principer kolliderade med det moderna samhället och människan som biologisk varelse med sexuella behov och drifter.
Läsprov Manual till Libido - sida 3
Analysen och förståelsen kan ta utgångspunkt i äktenskapets grundläggande fundament: sociala och ekonomiska villkor, biologiska behov och drifter och makarnas personligheter. Den minsta analysenheten är en triad: jaget, den andra och den sociala kontext där handlingen äger rum. Det går således inte att bara titta på en enskild individ om man ska få socialpsykologisk kunskap. De terapeutiska verksamheterna utgår ofta från ett socialpsykologiskt grundperspektiv, men lägger ändå fokus på den enskilda individen, klienten, även om förklaringsmodellen är mer holistisk och social än inom läkarpraktiken.
Bokens huvudbudskap är en förståelse av det traditionella äktenskapet som en spegling av samhället, där karaktärerna är sociala produkter förankrade i sina familjer sedan flera generationer. Och i sin tur påverkar karaktärerna samhället genom sina handlingar – individuellt eller i grupp – och genom sina val i den konkreta vardagen. Genom att läsaren ser på sin egen familj, sin egen uppfostran och sin egen tid samt begrundar hur det var på 1960-talet, framträder det socialpsykologiska perspektivet. Min förhoppning är att läsaren ska se på sig själv på samma sätt, det vill säga som en social varelse.